אתה מוכן בבקשה לנהל את העסק שלי?

"שמישהו אחר יגאל אותי מניהול העסק שלי ואני אעשה את מה שאני אוהב!!"
מכירים את המשפט הזה? יוצא לי לשמוע אותו כמעט כל שבוע... והמשפטים הבאים מגיעים מיד אחרי כן, כאילו כל בעלי ובעלות העסקים תיאמו את זה מראש:
"אני לא אוהב את התחומי הניהול (או חלקם), שיווק, מכירות, ניהול עובדים, ניהול כספים ועוד..." "כל מה שאני צריך זה מנהל טוב לעסק, אחד שיעשה את כל מה שאני לא טוב בו!" "והאמת, אם 'אתגלגל' מספיק זמן עד הפריצה הגדולה שלי, זה לא ישנה, אצליח גם בלי ניהול". 

כל כך הרבה בעלי ובעלות עסקים נמצאים באותה נקודה, האמת שגם אני הייתי בה פעם.

זה התחיל ככה.  

את העסק הראשון שלי הקמתי בתחום המסגרות - תחום אותו אהבתי (גילוי נאות: עדיין אוהב!). 

בתחילת הדרך, עבדתי בעצמי בייצור, וככל שהעסק גדל הכנסתי עובדים, ומקומי עבר אחר כבוד למשרד. 

רגע, אל תחשבו ישר על משרד מפואר עם קירות זכוכית.. משרד במסגרייה דומה יותר לחדר מכונות שתקעו בו שולחן וריתכו את המסך לקיר שלא יפריע - אמיתי :) 

אז התיישבתי במשרד והתחלתי לעסוק בתפקידי ניהול, שיווק, מכירות, ניהול עובדים, גיוס עובדים, תמחור, כספים ועוד רשימה ארוכה... 

ואני זוכר את עצמי יום אחד בא הביתה ואומר לאשתי שאני לא מבין, מה קרה פה?! אני אוהב בכלל את תחום הברזל - איך לכל הרוחות כבר עבר חודש בלי שנגעתי ברתכת? רק ניירות, טלפונים, מסך ומקלדת?!

התחברתי מחדש.. אולי גם אתם?

תסכול.

ברגע הראשון זה גרם לי לתסכול, מודה. 

אבל בשלב הבא הבנתי שזה לא במקרה שהגעתי למשרד, יש שם משהו שאני אוהב. 

גיליתי עולם שלם.. ומסתבר, שהוא לא פחות מקצועי (או יותר?) מתחום המסגרות... 

מה עושים? התחלתי ללמוד, לקחתי קורסים ולמדתי, ובתחומים שלא היה בהם פתרונות טובים - כמו למשל ניהול כספים - ישבתי שעות על גבי שעות עם רואה החשבון שלי ומנהלי כספים וייצרנו פתרונות יחד.

שיניתי מקצוע וגם מצאתי שליחות..

כיום אני יודע להגיד, שמשם זה בעצם היסטוריה. 

נקשרתי לתחומי הניהול, כאשר השיא הגיע במכירת העסקים הקודמים אותם ניהלתי (במקביל למסגרייה היו לי גם חנויות לחומרי בניין) ופתיחת חברת 'יעדים'. 

אני שמח למצוא את השליחות שלי בצד השני של המתרס - פוגש בעלי עסקים שלמדו את תחום התוכן של העסק, אבל לא ממש זכור להם שהם קיבלו החלטה ללכת להיות מנהלים, אבל מצד שני - פתאום הם מוצאים את עצמם, מוכרים, משווקים, מנהלים כספים ועוד שלל דברים שהם לא בדיוק תכננו לעשות ושבמקרים מסוימים ייתכן שזה אפילו נוגד את האופי שלהם.

 נו, מה עושים עם הקונפליקט הזה?  

הדבר הראשון הוא להשלים עם המציאות. 

המציאות היא שעל מנת שבעל עסק יצליח לא מספיק לו להיות טוב בתחומו! צריך גם לדעת לנהל... בכאב, ראיתי בעלי עסקים מוכשרים מאוד בתחומם שהעסק שלהם נסגר בגלל ניהול לקוי (ואכן, זה קשור מאוד לאחוזי סגירת העסקים הגבוה כל כך). אבל אין מה לעשות, להתכחש ולברוח מזה לא יביא אותנו לשום מקום - אז הדבר הראשון הוא להשלים עם זה. 

אם אתם רוצים להצליח אתם צריכים לדעת לנהל את העסק שלכם. המשפטים שכתבתי בתחילת המייל מגיעים כמעט תמיד מבריחה מניהול העסק "שמישהו פשוט יעשה את זה עבורי"...

אין ברירה, אך יש תקווה!

 הדרך הארוכה שהיא קצרה, זה ללמוד לנהל. 

רק במקרים מאוד מסוימים או בתחומים מאוד מסוימים בעסק אפשר להעביר את הניהול לגורם אחר. 

ברוב מכריע של המקרים נכון שבעל העסק יילמד לנהל בעצמו. 

אמנם ממש לא כל העבודה צריכה להיעשות ע"י בעל העסק בלבד, וברור שככל שהעסק יגדל יהיה נכון להאציל סמכויות.

אבל הדרך הנכונה היא שתלמדו לעשות את הדברים בעצמכם ואז תוכלו להאציל סמכויות בצורה נכונה - האחריות תישאר עליכם, אתם תבינו באותו תחום, ותוכלו שאת רוב או כל העבודה אחרים יבצעו עבורכם. 

רציתם להיגאל מניהול העסק? יש תקווה!

אם תיקחו את ההחלטה הקשה לנהל את העסק תוכלו בסופו של דבר 'להיגאל' מהמטלה הזו! אם תלכו על זה, באמת תוכלו אח"כ בצורה נכונה להעביר אותו למישהו אחר תחתיכם וייתכן גם שהוא לא יהיה כזה נורא אחרי שתלמדו אותו (ולכו תדעו, אולי תתאהבו בו גם :)) 

זו באמת הדרך הארוכה שהיא קצרה. 

אז אולי לא הקמתם את העסק כדי לנהל אותו, אבל מה לעשות, כדי לעשות את מה שאתם רוצים וכדי שהעסק יצליח אתם צריכים לדעת לנהל אותו. ככל שתברחו מזה הבעיות יגדלו והצורך בניהול נכון יחריף. תקפצו ראש למים העמוקים של עבודות הניהול, תלמדו את מה שאתם צריכים ללמוד, תנהלו את העסק נכון ותוכלו לראות את התחום אותו אתם אוהבים פורח, בע"ה כמובן! 


אשמח לשמוע איפה כל הנושא הזה פוגש אתכם, 

אפרים

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.