מתוך חדר הייעוץ: "תוכל להסביר לי איך סוגרים את העסק?!"

אז איך סוגרים עסק מוצלח?

"צריך לדעת איך לנהל עסק, ואני לא ידעתי, עובדה שנכשלתי, לכל הפחות בוא נראה איך סוגרים אותו בצורה נכונה!".

זה המשפט הראשון ששמעתי מבעל עסק, נקרא לו אברהם, בפגישה הראשונה שלי איתו. כן, הוא פשוט בא בשביל לקבל כלים איך סוגרים את העסק בצורה טובה...

"לאט לאט" אמרתי, "תתחיל לספר מההתחלה", והוא סיפר.


את העסק הוא הקים לפני מספר שנים. היו לו מספר עובדים ומחזור לא קטן, הלקוחות מגיעים, משלמים ומרוצים, ולמען האמת המחזור אף גדל.

אבל, וזה ה'אבל הגדול', בחשבון הבנק של החברה אין שקלאו ליתר דיוק, חסרים כמה וכמה שקלים...

העובדים לא מקבלים את שכרם בזמן, הספקים כבר עצבניים ועל החלום שלו למשוך כל עשירי לחודש משכורת מכובדת לעצמו - הוא ויתר מזמן.


כל זה הביא אותו למסקנה שהעסק כנראה הפסדי. לאחר תקופה ארוכה של נסיונות לשיפור שלא צלחו, התייאש אברהם מהעסק - מי רוצה להחזיק עסק שלא מצליח לשלם לעובדים, לספקים ואפילו לא לבעלים עצמו?

"אתה מבין?", הוא שאל שוב, "איך סוגרים את העסק בצורה מהירה ויעילה?"


"עכשיו תורי לשאול שאלות..."

"לפני שאני עונה לשאלה שלך," אמרתי לו, "תן לי לשאול אותך מספר שאלות".


שאלתי אותו איך הוא מנהל את הכספים, ואז הבנתי שהוא לא ממש מנהל את הכספים. אם נדייק, הכספים מנהלים אותו…

על ניהול תזרים הוא לא שמע בכלל, אך נקודת השיא היתה כששאלתי אותו האם אי פעם בדק מהי הרווחיות האמיתית של העסק, ותשובתו היתה פשוטה: "לא".


"אז רק רגע" שאלתי אותו, "מי אמר שהעסק שלך לא רווחי??" הוא הסתכל עלי במבט משונה מעט ואמר לי "איך בדיוק אתה חושב שהעסק שלי יכול להיות רווחי אם אין לי כספים בחשבון…?"

הסברתי לאברהם שיש מספר אפשרויות איך דבר כזה יכול להיות, אבל הוא בהחלט יכול להיות! הוספתי ואמרתי לו שאני לא נביא, ואם הוא לא מנהל כספים אף אחד (מלבד בורא עולם...) לא יודע האם הוא רווחי או הפסדי.


מה עשינו?

הצוות שלנו, בתהליך לא ארוך בכלל, עזר לאברהם ללמוד לנהל כספים ולעשות שיקוף של המצב הפיננסי של העסק ב'שיטת יעדים'.

ואתם יודעים מה גילינו? את המצב (השכיח מידי, לצערי) הבא:

העסק שלו הרוויח 30,000 ש"ח בחודש! כן, שלושים אלף שקלים חדשים. לא הרבה עסקים בגודל הזה מרוויחים סכום כזה. מה שאומר שהעסק שלו במצב מעולה!

"לא סוגרים עסק כזה", אמרתי לו, ומיד עברנו לדון בשאלה המתבקשת - אז איפה כל הדולרים?!...


התחלנו לעבור בצורה שיטתית בכדי 'למצוא את הנזילה'...

והיא נמצאה - כאשר בחנו מהו הסכום אותו הוא מושך כל חודש הביתה. לא את הסכום שהוא מושך בצורה מסודרת כי, כאמור, לא היה כזה דבר אצלו... אלא את סך כל הכספים שהוא מושך - בהעברות כשצריך כסף בחשבון הביתי, בהוצאות ביתיות שיורדות באשראי העסק, במזומן שהוא לוקח פה ושם ובהלוואה שנלקחה לצורך ביתי אבל בפועל יורדת מהחשבון של העסק, ו...

הגענו למעל 40,000 ש"ח בחודש!

כן, קראתם טוב… לא מדובר במשפחה גדולה או בכזו עם הוצאות מיוחדות.


במשפט אחד - הוא משך הביתה מעל 10 אש"ח בחודש מעבר לרווח שלו וזו היתה הסיבה בגללה לא היה בעסק מספיק כסף לשלם לעובדים ולספקים…

האמת שהוא בעצמו לא דמיין שזה הסכום. והכל בגלל סיבה פשוטה מאד - הוא לא ניהל את הכספים שלו.


אני חושב שהסיפור הזה מלמד אותנו על החשיבות העצומה שיש בניהול מסודר ונכון של כספי העסק.


וכך סגרנו (את הבעיות) של העסק!

אתם כבר מנחשים שאותו בעל עסק לא סגר את העסק. פשוט עזרנו לו לקבוע סכום חודשי קבוע אותו הוא מושך הביתה ובבת אחת נגמרו הבעיות שהיו בעסק.

רגע, איך הוא הסתדר עם קיצוץ של מעל 25% בתקציב הביתי? גם לכך נתנו לו מענה בעזרת תהליך קצר של ניהול כספים ביתי נכון ובריא.


אז הכלל כאן פשוט מאד - בדקו כמה אתם מרוויחים והקפידו שלא למשוך יותר מידי!


אם הסיפור הזה היה נשמע לכם דומה לסיפור של העסק שלכם, אל תחכו אפילו רגע אחד - צלצלו עכשיו לבנימין, מנהל קשרי הלקוחות שלנו, ותשמעו ממנו איך נוכל לעזור לכם.

הנה המספר של בנימין - 054-2575845.


בהצלחה!


נתראה במאמר הבא...

בינתיים, לכו לנהל נכון!


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.